Wednesday 10 October 2018

BBM3410/18: M5 Teknik Fotografi Flat Lay

Hai!!! Hai!!! Hai semua... Hari ni sis mau kongsi teknik mengambil fotografi Flat Lay. Sis pun belajar dari Prof Normaliza. Memang terbaik. Sebelum tu sis mau bagitau teknik fotografi Flat Lay ada empat iaitu Flat Lay, Half Flat Lay, Quarter Flat Lay dan yang terakhir Zero Flat Lay.

Sebelum ambil gambar ni semua korang kena sedia produk atau barang-barang yang korang ada. Makanan pun boleh juga ya. Korang kena susun barang ikut cita rasa korang tapi mestilah kemas, teratur dan nampak cantik di mata orang.



Ok, jadi sekarang kita pergi yang pertama dulu ya iaitu Flat Lay. Cara mengambil gambar Flat Lay korang kena letak kamera tu betul-betul atas objek. Mesti tepat ya gaiss... Macam gini ha..




Taraaaa inilah hasilnya gambar Flat Lay...

Tema: Flat Lay Berkelah

Tema: Flat Lay Feminine

Tema: Flat Lay Alat Tulis

Tema: Flat Lay Jam Tangan

Tema: Flat Lay Barangan Elektronik




Seterusnya ialah Half Flat Lay iaitu barangan atau produk diambil daripada kamera yang berada senget di depan objek iaitu 45 darjah.


dan inilah hasilnya

Tema: Barang Mewah

Tema: Sarapan Pagi

Tema: Kesegaran

Tema: Barangan Kulit

Tema: Telefon Bimbit


Ok sekarang beralih pula kita ke Quarter Flat Lay. Yang ni lebih kurang seja dengan Half Flat Lay tapi kamera bagi senget lagi dan ukuran kamera 22.5 darjah daripada objek. Jom tengok hasilnya.

Tema: Ruang Istirahat

Tema: Makanan Berlauk

Tema: Dompet Pink 

Tema: Kasut 

Tema: Buku Nota

Tenik Fotografi yang terakhir ialah Zero Flat Lay. Yang ni kamera kena berada di atas lantai. Jadi produk atau barangan tersebut hanya akan dari depan sahaja. Sebagai contoh...

Tema: Pen warna

Tema: Santai

Tema: Alat solek wanita

Tema: Keperluan belajar

Tema: Bunga


ang paling bestnya semasa sesi penggambaran Flat Lay ni, rakan-rakan dalam kumpulan sangat bekerjasama. Happening sangat dan macam-macam gelagat. Kalau tak caya korang tengoklah sendiri.

Nak tutup cahaya sikit supaya tiada bayang-bayang

Masing-masing nak cuba ambil gambar.. hahaha

Lepas ambil gambar terus muat naik dalam insta

Team Panglima Awang terbaik!!!


Sekian sahaja dari sis... Baiiii...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman mengajar pemulihan

Assalamualaikum... Syukur Alhamdulillah, Februari ni masuk dua bulan sudah saya mengajar di Sekolah Rendah Islam Dar Al Hufaz. Salah satu ...