Wednesday 5 December 2018

BBM3410/18: Video tanpa wajah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Bagi pembikinan video tanpa wajah ialah video tersebut mempunyai ciri-ciri tersebut:

1. Fokus
Video tanpa wajah ialah video yang direkod dengan memfokuskan tangan atau kaki dan yang paling penting video ini direkod tanpa wajah pelakon.

2. Lagu dan lakonan
Video ini juga dilakukan berdasarkan sebuah lagu Melayu. Kemudian lakonan tersebut perlulah berkisarkan lagu yang dipilih tadi. Lakonan video tanpa wajah ini hanya perlu memfokuskan satu cerita dan lakonan perlulah mempunyai jalan cerita yang menarik untuk dipertontonkan. Lakonan bagi setiap babak tidak boleh terlalu lama untuk menghindarkan kebosanan para penonton.

3. Tempat
Bagi merakamkan video ini, tempat yang sesuai perlulah dipilih untuk melakonkan babak. Sebagai contoh, lakonan seorang pengemis untuk mendapatkan makanan adalah di kawasan tong sampah.

4. Pembikinan Video
Bagi pembikinan video ini, setelah merekod video yang mempunyai pelbagai babak pendek, video yang dirakam tadi perlulah di edit bagi menggabungkan babak yang dilakonkan.

Contoh video tanpa wajah yang dilakonkan oleh saya dan rakan-rakan:




No comments:

Post a Comment

Pengalaman mengajar pemulihan

Assalamualaikum... Syukur Alhamdulillah, Februari ni masuk dua bulan sudah saya mengajar di Sekolah Rendah Islam Dar Al Hufaz. Salah satu ...