Wednesday 5 December 2018

BBM3410/18: Video one shot

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

1. Video one shot 1 layer
Video one shot ialah video yang dirakam menggunakan kamera dan stabil di kedudukan yang sama. Hal ini bermakna, penyanyi perlu menyanyi dan pelakon perlulah melakonkan reaksi dengan merekodkan video tanpa mengubah kedudukan kamera tersebut.

Oleh yang demikian video ini boleh dikatakan mudah untuk dilakukan kerana video ini tidak memerlukan jurukamera untuk merekod video tersebut. Hal ini bermakna, penyanyi atau semua pelakon boleh merekod video dengan hanya menggunakan tripod stand camera.


Bukan itu sahaja, video ini tidak perlu di edit atau menyunting video kerana video ini dirakam secara beterusan tanpa diedit.

Pengalaman untuk membuat video ini memang menyeronokkan kerana kami dapat menari bersama rakan-rakan sekaligus dapat mengurangkan tekanan. Oleh itu video yang kami buat adalah berdasarkan sebuah lagu rancak untuk menarik perhatian penonton.

Berikut merupakan contoh video one shot yang kami lakukan:


2. Video one shot two layer
Bagi video one shot two layer pula, lagu perlulah dipilih dan sesuai. Video ini bukan memperlihatkan kepada satu penyanyi sahaja tetapi melibatkan beberapa orang penyanyi.

Layer kedua yang dikatakan bagi video ini adalah ada pelakon yang menceritakan lagu tersebut. Tetapi lagu yang dinyanyikan tersebut perlulah bergilir-gilir. Hal ini bermakna, orang yang menyanyikan lagu tersebut perlulah berlakon dalam babak yang tertentu.

Berikut merupakan contoh video one shot two layer:


3.Video One shot three layer
Video one shot three layer juga adalah merangkumi nyanyian dan lakonan.
Bagi layer pertama, ada penyanyi yang menyanyi lagu tersebut, bagi layer kedua pula ada pelakon yang melakonkan watak bagi lagu yang dipilih manakala bagi layer ketiga ada pokok atau benda yang bergerak ataupun ada orang yang berjalan, memandu dan sebagainya.

Bagi lokasi video ini perlulah dipilih dan bersesuaian. Video ini amat menarik kerana terdapat watak yang pelbagai untuk menceritakan lagu tersebut.

Berikut merupakan video one shot three layer:


No comments:

Post a Comment

Pengalaman mengajar pemulihan

Assalamualaikum... Syukur Alhamdulillah, Februari ni masuk dua bulan sudah saya mengajar di Sekolah Rendah Islam Dar Al Hufaz. Salah satu ...