Wednesday 5 December 2018

BBM3410/18: Papan cerita

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Hari ini saya ingin berkongsi tentang info penghasilan papan cerita.

Papan cerita ialah sesuatu cerita yang dicipta yang telah dicetuskan melalui idea. Cetusan idea ini boleh berkembang dan dapat dilakukan dengan hasil lukisan dan tulisan. Papan cerita adalah proses awal reka bentuk.

1. Peralatan
Peralatan yang perlu disediakan untuk membuat papan cerita ini adalah menggunakan pensel kayu, pemadam, kertas A4. Lukisan lebih cantik jika menggunakan pensel 2B kerana ia lebih terang dan jelas.

2. Produk
Papan cerita juga boleh memperlihatkan atau memfokuskan kepada satu produk yang mempunyai pelbagai jenis seperti baju. Baju boleh dijadikan papan cerita dengan melukis jenis-jenis baju mengikut umur atau pun gender iaitu lelaki, wanita dan kanak-kanak. Seterusnya, baju yang mengikut gender tadi diklasifikasikan lagi dengan pelbagai jenis seperti fesyen, casual, baju sukan dan sebagainya.

3. Susunan papan cerita untuk 10 halaman
Halaman pertama bagi papan cerita adalah tentang pengenalan produk. Halaman kedua pula ialah sidang pengarang. Bagi halaman seterusnya pula setiap halaman perlu dilukis dan menceritakan tentang baju tersebut. Apabila melukis papan cerita tersebut bermacam-macam idea yang boleh difikirkan termasuklah lukisan bagi baju tersebut dan teks untuk memperkenalkan atau mempromosikan baju. Halaman yang terakhir pula adalah tentang papan cerita atau edisi yang sudah diedarkan dan edisi yang akan diedarkan pada masa hadapan.

Contoh papan cerita boleh dilihat seperti berikut:

Muka depan papan cerita
Sidang pengarang


Baju lelaki formal

Baju kasual lelaki

Baju sukan lelaki

Baju wanita formal

Baju kasual wanita

Baju wanita berfesyen - yang ni saya yang lukis.. ehehe

Baju kanak-kanak pelbagai jenis


Halaman terakhir: Edisi pada masa hadapan


No comments:

Post a Comment

Pengalaman mengajar pemulihan

Assalamualaikum... Syukur Alhamdulillah, Februari ni masuk dua bulan sudah saya mengajar di Sekolah Rendah Islam Dar Al Hufaz. Salah satu ...